28 oktober 2006

2 x Morris

Hela morgonen funderade jag på karmstolarna. Vet precis var de ska stå. Nämligen i hallen i min lägenhet. En stol att sitta i medan man tar av eller på skorna. Eller en extra stol vid behov. Plågades lite grann av tanken på att de skulle vara borta när jag kom dit för att köpa dem. Samtidigt tror jag inte att det är en stol som faller "gemene" man på läppen. Till detta satte jag mitt hopp.

Strax efter tio när loppisen öppnade marscherade jag in. Stolarna var kvar. Betalade stolarna och bar ut dem i bilen. Hemkommen kollade jag i Möbelinstitutets publikation "Svenska Stolar" från 1981. Visst, där fanns de. Karmstolen Morris, formgiven av Lindau och Lindekrantz, tillverkad av Lammhults Mekaniska AB för si så där 25 år sedan. Då kostade de ca. 1.400 kr/st. Nu står de här, mina synnerligen "helfräscha" loppisfynd!

Jag ska ha som målsättning att möblera en tvårummare huvudsakligen med möbler från loppmarknader och "second hand" butiker!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fynd!

Visst är det kul när man vet att något är värdefullt och andra inte har förstått det? Inte ens dom som sätter priserna.

På tal om kalla fötter fick jag tips om en kvinna i Tärna som gör filtade ulltofflor med skinnsula för ungefär 400:-. Håller visst i evigheter och är jättevarma och fina. Men det är innetofflor. Vill du ha hennes adress?

Ulf sa...

*anonymous*
Nu var det inte kanske värdet som jag tänkte på i första hand, utan det som slog mig när jag såg stolarna var den kvalité de utstrålade. För att inte tala om skicket. Helfräscha!
Sedan var det ju en extra bonus att de fanns med bland Möbelinstitutets juryvalda möbler.

Ulf sa...

*bagarberta*
Tror jag vet vem du är *ler* Om du nu inte är någon annan som lånat 'nicket' förstås...