28 september 2006

Med såg och hyvel kommer man långt

Har kommit igång med att snickra ett underrede. Det kändes som om det var en evighet sedan jag stod i "snickeriet" och det kanske det var om jag tänker efter. Känslan att såga och hyvla virket var gammal och välbekant. Viserligen är jag en smula "ringrostig" men kunskaperna sitter i ryggmärgen vid det här laget.

Sågade, hyvlade, putsade och satte samman delarna "halft-i-halft" med lim och skruv. Efter att irrat runt och förgäves letat sidoanslaget till handöverfräsen så fick det bli "halvning" istället för tapp och tapphål vilket var förstahandsvalet. Tappning ger en betydligt snyggare och bättre sammansättning men halvning duger gott för ändamålet. Nu återstår det att snoka rätt på en passande skiva och montera tvärslåarna som ska ge stadga åt konstruktionen.

Undrar om jag har skruvstift och vingmuttrar någonstans? I annat fall måste jag nog dra in till "gubbdagiset" i stan för att köpa det. Sedan är det bara att konka in mörkrumsgrejerna från brygghuset.

Inga kommentarer: