11 maj 2008

En sån dag

Idag bestämde jag att vinterväglaget var över för denna säsong. Jag har naturligtvis inte tagit risken att tvingas skifta tillbaka till vinterdäck, som vissa andra optimister i bloggosfären tvingades göra när de skiftade däck förra månaden. (Ingen nämnd,ingen glömd) Därför har jag dragit ut på det nöjsamma i det längsta. Men idag skulle det ske!

Just det. En sådan dag har det varit idag. En dag med stålborste, rostlösning, avdragare och fula ord. Hur i hela friden kan några fälgar sitta fast så infernaliskt? Inte är väl hela förklaringen att vinterhjulen fick sitta på hela förra året och rostat fast? För ett år sedan var jag alldeles för trött och iddes inte ens tänka tanken på att skifta till sommardäcken. Nej så enkelt är det inte. Den närmast till hands liggande förklaringen är naturligtvis den förbannelse som vilar över tingen. När väl avdragare och klubba underlättat bytet och det var dags för kontroll av lufttrycket så visade det sig att det går ju för helvete inte att fylla på luft i höger bakdäck. Tappa ur går däremot utmärkt. Så nu åker jag omkring med 0,7 bar lägre tryck i höger däck. Å in till stan måste jag naturligtvis för att få problemet löst.

Förbannadebildjävlarshelvetessatansventil!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha, där fick man sig en liten gliring.
Men, vi som byter däck lite titt som tätt behöver inte heller avdragare...

Men du, det ser konstigt ut på bilden - verkar som om avdragaren motverkar sig själv med den där järnbiten tvärs över fälgen...

Anonym sa...

Skulle vilja göra ett tillägg efter ventil med "djävul"
Får som en personlig prägel! :)
Måste vara detta djävla vägsalt som får fälgarna att sitta sådär, to.m mina lättmetallfälgar, så rost är det ju knappast!
Förutsätter att ditlagda stålbiten på bilden, har ett genomgående hål för bulten på avdragaren..... Annars är du väldigt mycket snett ute! *s*
Men det är klart, så länge sedan som du bytte däck, man kan ju glömma! :)

"Emigranten"

Anonym sa...

Lustigt, greve Fågelsparre hade precis samma problem. Det drabbar alla från slott till koja. Själv brukar jag leja ut sådana arbeten.

Förresten verkar inte bensintapparna i det här landet vara försedda med tryckluftsmunstycken för cyklar, så nu får man ta saken i egna händer igen.

Anonym sa...

Nä, nu blir jag orolig när du inte svarat! Inte fán är det väl så att 0,7 bar-däcket la av från fälgen i Konsumkurvan.
Ta taxi hem då *råder*

"Emigranten"

stella sweden sa...

Isch...karlar!
Jag fixar ett byte av däck på tjugominuter....spark på fälgkorset..ta i som bara den...o muttern lossnar....

;)

Ulf sa...

gubben;
Det är sant att det är skillnad på oss :-) Men så är du ju kvalificerad till F1-depån också :-) Övning ger färdighet sägs det ju.

Järnbiten vilar på två längre hjulbultar och då går det att använda avdragaren. Framgår kanske inte av bilden

Ulf sa...

"Emigranten";
Alldeles riktigt. Ett djävul efter skänker ventilen en personlighet :-)

Jag tror också att det är vägsaltet som gör att det rostar så infernaliskt. Ett knep kan kanske vara att använda kopparpasta?

Som jag skrev till "Gubben". Två längre hjulbultar gör det möjligt att använda avdragaren :-)

Ulf sa...

civing;
Bäste Civilingenjör.
Jag minns att Grefven hade besvär med däcksbytet. I likhet med Er har jag förr om åren "lejt ut arbetet" till personal med särskild kompetens inom däcksbytarbranschen. Men tiderna förändras.

Det är illavarslande att det inte längre går att nyttja bensinmackarnas kompressorer till att fylla på luft i velocipedernas däck. Ett tecken i tiden?

Ulf sa...

stella sweden;
Ja se karlar :-) Men det är gott att sitta i solen med en kanna kaffe medan rostlösningen verkar.

**MY LIFE** sa...

Numera byter jag inte däck själv.
Innan jag blev sjuk gjorde jag det och jag lät nog rätt illa jag också *garvar*
Ha det gott

Xena

Ulf sa...

**xena**;
*skrattar* Det är som om orden inte räcker till ibland. Inte vet jag om hjulen lossnar lättare men det inre trycket blir mindre :-)