02 januari 2008

Vad månne detta bliva?


Ja det kan jag ju undra. En köttfärssås kanske? Serveras till fullkornsspagetti. Det gillar pojkarna och jag. Dagens mat är avklarad.

Från det ena till det femte. Läste lite på Tasteline om köksknivar. Där verkade kocken gilla Fiskars Functional Form köksknivar. Kanske med tanke på priset? Är det någon av er kära läsare som använder Fiskars Functional Form köksknivar? Är det bra knivar? Eller vad har ni för köksknivar?
Kniven på den övre bilden är en Prima Cookery kockkniv från ICA. Jag gillar inte metallhandtaget på dessa knivar men annars är de okej. Särskilt jämfört med de IKEA-knivar jag använde och misshandlade tidigare.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nej dessa knivar har jag aldrig använt, ser ut att vara "användarvänliga" påminner om min favoritkniv som jag tvyärr fått lägga åt sidan pga att den skulle behöva en riktig slipning nu, inte min halvdanna skärpning :-((

Anonym sa...

Oj så var det det där med signaturen...igen...suckar...
Retstickan

Ulf sa...

Om skärpning och vård av knivar kan du läsa hos Fiskars och på Tasteline :-)Ingen på jobbet som kan hjälpa dig?

Anonym sa...

Vet faktiskt inte..skulle tro att den behöver riktig vård...typ en slipsten och sån har jag ingen..
Retstickan

Ulf sa...

Men ingen liten verkstad med slipmaskin på jobbet? Å någon som kan slipa :-) Sedan måste ju en kniv skyddas och skärpan underhållas.

Anonym sa...

Jag köpte en OBH-Nordica förra året. Min favorit, vass och bra.

Ulf sa...

OBH Nordica. Designing for good life :-) Var den dyr? Bra men dyr? Fiskars kockknivar kostar "bara" 135 spänn. Vilket är billigt tror jag. Billigare än ICA i varje fall.

Anonym sa...

Du känner väl mig? Under 100:- typ 99:- efter förra julen. Vass fortfarande.

Ulf sa...

bagarberta;
En OBH Nordica för 100-lappen? Rena fyndet! :-) Du vet väl att du ska bryna kniven varje vecka om du använder den dagligen? Sedan kan du leta reda på ett oljebryne och slipa kniven :-)

Anonym sa...

Bryna? i stekpannan när fettet slutat fräsa?

Näe sånt ägnar jag mig inte åt. Har aldrig lärt mig, nått att sätta upp på lära mig listan kanske?

Ulf sa...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=240161

Ett knivtest. Där finns även en "webbtvlänk" om hur du slipar din kniv :-)