17 december 2007

Snaps eller ej?

Jag våndas lite grann. Jag vill hemskt gärna ha snaps till sillen på julbordet. Någon öl blir det däremot inte för min del, eftersom öl skickar upp blodsockernivåerna. Åtminstone steg blodsockret förra julen. Men snapsen vill jag inte avstå från trots att den inte är särskilt snäll mot bukspottkörteln och jag bör undvika den. Från andra har jag hört att de inte dricker snaps utan vatten eller t o m cola till sillen. Cola! Huvva. *ryser*

Lite fånigt blir det hela emedan jag utan problem dricker kranvatten till matjessillen på sommaren. Det går bra. Vana och traditioner sitter tydligen djupt rotade i min "själ". Jag vill ha snaps till sillen!

Vad dricker du till sillen . om du äter sill i jul?

Tyvärr vet jag inte hur jag ska ändra texten till omröstningen. Hav fördragsamhet. Jag lär mig - kanske.

12 kommentarer:

Maria sa...

Ingen sill för min del... och bara julmust genomgående till julmaten!

Ulf sa...

Attans. Julmustalternativet glömde jag :-( F'låt.

Ivana sa...

Nej, nej Cola är bra. Det passar till allt, jag lovar! :)

Ulf sa...

Ivana: Jag tvivlar på Cola Light till sill. Eller är det bara vanans makt och traditioner som styr vårt val av dryck till mat?

Anonym sa...

För mig är sillen självklar på julbordet, liksom lax och janssons.
Att dricka kommer det att finnas öl, must och även snaps för de vuxna som vill ha en :-)Jag är inte förtjust i snaps, men någon centiliter att skåla med vill jag ha!
Retstickan

Anonym sa...

light-drycker skall man akta sig för.
I ditt fall vet jag dock inte vad som gäller.
Själv tror jag det blir både öl och snaps.

Ulf sa...

liberum-weto: Ska jag dricka läsk så måste det nog bli "lightprodukter". Nu är det inget stort problem för mig för jag dricker mycket lite läskedrycker.

Anonym sa...

Julmust!

Anonym sa...

Koskenkorva! :-)

*Österbottniskan*

Anonym sa...

Jo det fick man lära sig av ovanstående. Sila sillburken i ett durkslag. Slå sillen i en djuptallrik. Häll över med byxljummen Koskenkorva så att sillen, löken ock pepparen täcks.
Ätes med sked med knäckebröd som tilltugg.....för att liksom möra pepparkornen.

"Emigranten"

Ulf sa...

Bästa Ösdterbottniska *ler*
Hoppas du räknar Koskenkorva som snaps. Och röstar därefter *asg*

Ulf sa...

Emigranten,
det var ett helt nytt sätt att äta sill på *asg* Byxljummen Kosken och sill med sked!!!:-)
Vad kan man säga? *Mer än att vrida sig ett varv till. asg*

Österbottniskor vet de! *stackars emigrant*