09 november 2007

Ryska revolutionen 90 år

Jag vet inte om ni såg gårdagens engelska film på Kunskapskanalen om den ryska revolutionen skildrad ur matroserna på Kronstadts synvinkel? Matroserna kom att bli de revolutionära trupper som säkerställde bolsjevikernas revolution och segern i det efterföljande inbördeskriget. Jag fann filmen mycket intressant för den visade klart hur Lenin och bolsjevikerna såg på demokrati samt matrosernas krav "All makt åt sovjeterna!". Matrosernas sista uppror och krav på decentraliserad demokrati slogs ner av Röda Armén under Trotskijs ledning. För Lenin och kommunistpartiet var det proletariatets diktatur som gällde.

Går filmen i repris så se den!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den. Slukar allt på kunskapskanalen och Discovery denna årstid. Så roligt liv har jag men jag blir allmänbildad. Alltid något :-)

Nina

Ulf sa...

Nina
Det finns de som inte har den utmärkta Kunskapskanalen. Kunskapskanalen är min favoritkanal :-)

Anonym sa...

Just denna film har jag missat, fast jag har ju varit på båten, eller om det var någon kopia i Leningrad. Jo, det är fantastiskt vilken genomarbetad lögn de spred för att få egen makt.

Ulf sa...

*liberum-weto*
Matroserna stod helt utan stöd från befolkningen när de försökte genomföra "All makt åt sovjeterna" som ju var det de hade stridit för under revolutionen. Kommunistpartiets "Proletariatets diktatur" syftade bara till att ge "partiets elit" makten. Såvitt jag förstod av filmen. Men en intressant film var det.