04 juli 2007

Regn ute och regn inne

Det regnar. Inte bara ute utan även inne i mitt sinne. Grå åskmoln drar fram mellan tinningsloberna. Igår fick jag besked från Försäkringskassan att min ersättning från borgarpackets jobb- och utvecklingsgaranti blir 223 kr/dag. Snacka om fritt fall! Jag trodde i min enfald att jag fortfarande var kvalificerad för den högsta ersättningen – 680 kr/dag. Idag kom det ett ändringsbeslut. Jag kommer att få 65 % av ersättningen. Eller 596 kr/dag i fortsättningen. Från 680 kr till 596 kr. Det blir brutto 1.765 kronor mindre att leva på per månad. Efter skatt blir det 1.120 kronor mindre i plånboken. Undrar var jag ska ta't?

Tydligen räknas tidigare ersatta dagar, (A-kassa och aktivitetsstöd) retroaktivt. Detta kände jag inte till. Jag hade naivt kalkylerat med högsta ersättningen i ytterligare 450 dagar eftersom jag har barn under 18 år. Men så blir det icke. Det blir till att göra ytterligare ett par hål i livremmen och snörpa åt.

Så då blir det en "tankesväng" till. Var spara eller hämta hem penningarne? Svartjobb eller flytta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår din frustration...redan "övre" gränsen är ju på tok för låg för att man ska kunna leva av det när man har barn...om jag räknar rätt så får man ut c:a 10000:- som då ska räcka till boende, mat, telefon, kläder osv
Retstickan

Ulf sa...

Ett uruselt betalt jobb som det jag hade ger 1.000 mer än högsta A-kasseersättningen, p g a extra skatteavdrag för dem som har jobb. Jag hade fått mer pengar från A-kassan om jag fått stämpla på den uschla lön jag hade i skogen. Nu sparkades vi tillbaks in i "garantin" med 65% ersättning utan rätt till stämplingsdagar. :(
Nåja, det ordnar sig säkert på något sätt.