15 juni 2007

Den ljuva sommartid...

Jag såg i hennes blogg att Bagarberta blivit rörd till tårar av skolavslutningen i kyrkan. Idag har jag också blivit rörd. Illa berörd. Inte för vad hon skrev eller för hur hon reagerade utan för att jag får som klåda i kroppen och spring i benen när jag hör präster mässa på om sommarlovets fröjder. Så olika kan det vara. Jag kan inte för mitt liv begripa varför skolavslutningen ska hållas i kyrkan till psalmsång och svartrockars tal. Jag trodde vi hade en icke-religiös skola i det här landet där all religion ska behandlas lika. Jag är allergisk mot påtvingade religiösa yttringar (utom negro spirituals och "svart extas" då). Det är säkerligen ett resultat av min uppväxt i ett icke-religiöst hem och min egen erfarenhet av långdragna trista skolavslutningar i kyrkan. Det är så att jag får rysningar längs ryggraden när jag tänker på lögnerna som överheten spridit från prediksstolen under seklerna med svartrockens hjälp. Att kyrkan i detta traditionsbundna konservativa bondesamhälle vill ha kvar skolavslutningen kan jag förstå. Det är nämligen enda gången på året som kyrkans bänkar fylls och endast ståplats erbjuds eftersläntrarna.

Det var skolavslutning idag. Det var tal och tal och åter tal. Sång och stipendieutdelningar till "bästa kamrat", bästa "hembygdsföreningshjälpreda" m.m. Idel gullegull och tramsstipendier. Inte ett stipendium som premierar studieprestation. Inte ett stipendium till "bästa elev" eller "framstående studieprestation". Nix, intet. Jag trodde i min enfald att skolans huvudsakliga uppgift var att lära ut kunskaper, skänka lärdomstörst och lära eleverna hur och var de finner kunskap. Med tanke på hur illa ställt det varit här ute med elevernas kunskaper så borde just detta betonas mer, tycker jag. Men icke då! Bästa "fikakompis" ska däremot ha ett eget stipendium. Nu är det över för denna gång och sonen kan njuta sitt sommarlov med näsan precis ovanför vattenytan.

Jag ska strax njuta en köttfärsbiff gjord på Hamrånge Highland Cattle. Ingen "scanburgare" för mig. Nix. Jag ska äta en närproducerad "highlandcattleburger". Första gången jag såg priset studsade jag. Visserligen var det världspremiär men 95 kronor kilot för nötfärs var skyhögt över vad jag kan tänka mig att betala. Sedan får det vara hur närproducerat som helst. Idag var priset bara 10% över priset på Scans köttfärs så jag slog till.

Inga kommentarer: