27 maj 2007

Hur göra?

Insikten att jag har en uppsjö med fotoprylar av alla de slag utspridda runt om i huset, tynger mina späda axlar och förmörkar mitt sinne. Sakta men säkert dras jag mot ett avgörande. Det är dags att skapa ordning ur kaos.

Frågan jag ställer mig är om jag ska dra fram alla fotorelaterade grejer för att skapa mig en översikt av mitt innehav och sedan bestämma hur jag ska göra? Eller ska jag skapa ett utrymme i ett förråd eller skåp där jag stoppar undan prylar och pryttlar i takt med att jag återfinner dem? Hur många skåp går det åt i så fall? Kommer jag att plocka undan prylarna när jag väl dragit fram dem? Eller kommer de också att ligga och skräpa överallt i rummen så att jag bara får än fler ”högar” att kryssa fram mellan?

Fördelen med att dra fram allt är att jag på så sätt kanske kan se vad jag använder just nu och vad jag tror mig behöva i framtiden. Dessa grejer kan jag behålla tillgängliga i ett skåp medan ”överskottet” kan packas i kartonger och ställas undan i förråden. Hur göra?

Var är min ordningskonsult?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett väldigt bra upplägg. Fram med allt på bord, hyllor,golv och stolar. Då måste man få överblick över hur mycket man har. Sen gäller det bara att välja och systematiskt sortera i lådor tills man vet.

(Sänder en likadan tanke till mig själv om jag skulle göra så med alla mina tyger, garner, färger)Woj-woj va prylar det skulle bli. Å va förvånad man ska bli över hur rik man är =)

Ulf sa...

Jag har fått en ordningskonsult! Tack Bagarberta.
Rik? Kanske det. Men framför allt så får man överblick och hittar kanske igen saker man saknat :=)