23 maj 2007

Håhå, jaja

Just nu tycker jag att jag mest testar mig fram ifråga om använda kameran, filmframkallning och kopiering på papper. Det är s a s ett litet projekt som ska resultera i digitala mellanformatsbilder som kan skrivas ut på skrivare. De små utskrivna bilderna klistrar jag in i ett litet album – en klippbok – eller snarare en form av anteckningsbok.

En stor del av min s.k. tankeverksamhet snurrar kring hur jag ska kunna ”utveckla” fotograferandet. Först tänkte jag ladda mina bladfilmskasetter med 9x12 film. Men min kameras mattskiva var så mörk och det var så förbaskat svårt att ställa skärpan trots den relativt stora bländaren på linsen. Kanske kunde en ny mattskiva och fresnellins hjälpa? Kollade på nätet och förstod att jag kanske borde diska skivan och vända den rätt med den matta sidan mot linsen.. Pillade bort skivan, diskade och vände den rätt. Sökarbilden blev ljusare och det blev lättare att ställa in skärpan. Så var det fixat även om det fortfarande är knepigt att ställa skärpan.

Mina tankar fortsatte att fundera kring ”alternativa” sätt att fotografera och kopiera bilder på. Började fundera på om jag inte skulle försöka kopiera över negativ till lithfilm. Tankarna gick vidare till fotografering med ortokromatisk film och kraftigt blått filter som test. Läste på nätet och bestämde mig för att jag skulle prova på lithkopiering dvs. man belyser vanligt fotopapper under mycket lång tid och framkallar sedan i kraftigt utspädd lithframkallare (filmframkallare). En fullt genomförbar ”test” i ett vanligt mörkrum till en rimlig kostnad. Problemet visade sig vara svårigheten att köpa lithframkallare i Sverige. Kodak D-19 har utgått och ersatts av Dokumol (ej lithframkallare) hos Photax. Kameradoktorn som lär ha sålt Macos framkallare försattes i konkurs här om veckan. Återstår att ta ett skutt över södra Östersjön till Tyskland eller att surfa på vågorna över Atlanten för att finna lithframkallare. Om man nu inte vill stå i köket och röra samman sin egen blandning. Recepten finns ju där ute i cyberrymden. Just nu känns lithkopiering en smula kallt.

Så vad återstår? Fortsätta skanna in gamla skräpkopior från anno dazumal? Skriva ut dem är inte att tänka på just nu. Ännu har inte mina bläckpatroner kommit och den svarta är snart slut. Köpa fräscha papper och fortsätta med ”vanlig” kopiering? Skaffa ortofilm och blått filter? Eller göra en hålkamera för 9x12 cm bladfilm? Håhå, jaja.

Inga kommentarer: