09 april 2007

Kall & frusen

I kväll var jag på exkursion med Totra Kastalförening. Vi besökte spärrarna i Midsundet. Det som finns att se där är en imponerande samling stenrösen som för sisådär 7-800 år sedan spärrade inloppet till Hamrångefjärden från Östersjön. Då låg stenkistorna under vatten. Idag ligger de på land. När man ser dessa samlingar med sten, så inser man att de som anlade spärrarna inte besparade sig någon möda för att skapa ett så effektivt skydd som möjligt! Jag har aldrig varit dit tidigare, trots att jag tänkt det flera gånger. Nu blev det av!

Där ute i skogen presenterades också ett storvulet projekt av den tilltänkte projektledaren. Ett projekt som ska leda till skapandet av en sluss och en kanal genom avspärrningarna. Allt i ett försök att locka båtturister in i Hamrångefjärden. Naturligtvis ville han också att Kastalföreningen skulle bidra med arbete och pengar till projektet. Vi som inga pengar har. Jag hoppas och tror att vi i föreningen snarare ser oss som bevarare av fornlämningar och kulturmiljöer än som ”turistintressenter” så jag upplevde det hela som en smula ”absurt”.

Min personliga tanke, under föredragningen, var att det är kanske bättre för fornlämningar och miljö, om båtturisterna förmås angöra Norrsundets gästhamn. Sedan kan de få hyra cyklar och cykla runt bland bygdens sevärdheter i stället för att åka båt. Dessutom sades det att Länsstyrelsen förklarat hela kuststräckan som riksintresse och vill skapa ett stort naturreservat av området. Vad kommer Riksantikvarieämbetet att säga? Projektet känns ”dödfött” redan från början, tycker jag. Satsar föreningen 5.000 av de 9.000 som finns i kassan, så lämnar jag föreningen omedelbart.

Det var skönt att sitta i kvällssolen och dricka det medhavda kaffet. Solen värmde så gott, men efter en dryg halvtimme förmörkades solen av ett stort gråsvart moln och temperaturen sjönk snabbt. Jag började frysa och bestämde mig för att åka hem i förtid. När jag kom hem visade termometern +2,4° C. Vår vart tog du vägen?

Hämtade in lite ved och tände i kakelugnen samt tappade upp ett varmt bad. Kakelugnar och varma bad har en vidunderligt välgörande inverkan på min frusna och magra kropp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Till och med en fet och varm kropp blir avundsjuk på din beskrivning av bad och eldande i kakelugnen. :-)

Ulf sa...

Det är bara att du sätter dig på bussen, så får du bada och jag bär in mer ved :)

Anonym sa...

Tack för erbjudandet! Men jag blir nog kvar här och väntar under min korkek = gammtallen.

Ulf sa...

*bagarberta*
Gör så. Hoppas du får njuta mycken sol och värme under dina semesterdagar i dessa väntans tider.