11 januari 2007

Åsnans dilemma

Har ju funderat en hel del på en ny dator och vad jag ska ha den till. Eftersom jag helst vill ha en skärm som passar för bildbehandling så ska det vara IPS, MVA- eller PVA paneler i skärmen. Dessutom ska skärmen klara av att visa 16,7 milj. färger, tror jag mig ha förstått, efter att ha surfat runt lite på nätet. Skärmar med IPS-paneler kostar betydligt mer än skärmar med TN-paneler. Hittade till slut en 20,1" skärm från SONY som uppfyller mina krav och som är överkomlig i pris. Problemet är att den tydligen inte är kompatibel med Mac. Det ena alternativet är att byta system helt och hållet samt köpa en billig PC med DVI och Sony-skärmen. Det andra alternativet är en MacMini med passande skärm från LaCie, NEC eller Samsung. Om jag finner skärmar med "rätt" panel. Men vad kostar de? Köper jag en ny Mac så kan jag fortsätta att använda mina gamla programvaror och utan problem komma åt mina gamla dokument. Bakåtkompabilitet kallas det för!

Jag vill ha en MacMini men känner mig mest som åsnan mellan hötapparna!

Inga kommentarer: