12 november 2006

Hund?

När jag satt och värmde mig framför den sprakande elden så tänkte jag: Förmodligen kommer jag att leva ensam resten av mitt liv. Hund? Kanske borde jag skaffa en hund som sällskap på ålderns höst?

Frågan om hund har diskuterats tidigare här i huset. Yngste sonen tjatade om hund i samband med separationen för ett par år sedan. Då undersökte jag, med hjälp av diverse webbsidor, vilken hund som skulle kunna passa oss - en gammal gubbe med måttliga motionsvanor och en gosse i 12-års åldern. Förslaget på Pedigrees sida var - engelsk bulldog. Ett förslag som jag närmast fann skrattretande. I stället fann jag en annan ras som verkar vara idealisk - Mellanschnauzern. Det är en hund som nöjer sig med en timmes motion om dagen och det är en hundras som inte hårar. Jag minns med fasa de lass med hår som min barndoms schäferhundar spred omkring sig. Fy bubblan! Att sedan Mellanschnauzern lär fånga råttor och möss vilka den håller fast mellan framtassarna, gör den ju än intressantare *ler*. En schnauzer passar mig! "Dessutom är ni ju så lika", sa min första hustru till mig. Vad hon nu menade med det?

Å andra sidan så kräver en hund en del av sin "husse" också. Hmm...ska nog tänka minst ett varv till på saken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En hund? Jo kanske det. Men då ska det vara för att hundar kan vara ruskigt trevliga, inte för att du saknar människor!
Jag vet att det kanske är jobbigt i och med din vacklande hälsa, men om man aktiverar sig och är lite påhittig så träffar man människor av bara farten. Gå med i en fotoklubb, hitta någon att snickra med, testa en liten vandrings-/pilgrimsled, musik överhuvudtaget, m.m.
Du får ha det så bra min käre far, till vi ses igen!
//Oskar

Eric sa...

Jag har 2 Mellanschnauzer. Du kan glömma allt om att en schnauzer nöjer sig med 1 tim motion om dagen. Det är en mycket aktiv hund som kräver mycket motion och framför allt mental stimulans. Den ena av mina hårar inte medan den andre hårar som attan. Om man vet vad man går in i och ger hunden vad den behöver så får du en fantastisk kamrat. Men som sagt det kräver en del. Lycka till.

Ulf sa...

Eric;
Tack för informationen om schnauzern. Det var allt tur att det inte kom in någon hund i huset. Mina förhållanden är förändrade sedan en tid och idag finns det varken tid eller plats för en hund.Jag kan helt enkelt inte ta hand om en hund på rätt sätt idag.