09 november 2006

Endoskopi

Igår gjorde jag det. Jag svalde en strålkastare och en kamera som dr Krog rattade omkring i mitt inre. Hur jag såg ut i tolvfingertarmen fick jag ingen vidare inblick eftersom den käre doktorn stod i vägen för den monitor som vette mot mig. Bara när han flyttade sig lite grann lyckades jag se tarmen inifrån. Det var fascinerande att se. Hela undersökningen var mindre obehaglig än vad jag hört sägas och det var en häftig känsla när tarmen rätades ut och läkaren körde slangen fram och tillbaka. Jag fick associationer till en sotare som rensar skorstenspipan med en viska.

Inget onormalt kunde upptäckas i mage eller tolvfingertarm. Dr Krog vet inte vad som orsakar min sjukdom. Jag ska fortsätta med provtagningar och kontroll av inflammationerna. Kommer också att få en remiss till Akademiska sjukhuset i Uppsala för kompletterande undersökningar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så länge ingen tumör dyker upp på undersökningarna får man anta att det inte finns någon tumör.
Bra att de undersöker dig grundligt, även om det måhända inte är så trevligt för tillfället så får man se det som omsorg. Det är så bra med en läkare som faktiskt bryr sig och gör en ordentlig ansträngning!
Jag siktar på att ta mig hem till fädernejorden ganska snart. Antingen nästa helg eller kanske lagom till din födelsedag (+- en dag eller två).
Du får ha det så väl tills dess, och visa prov på stort hopp och högt mod.

kram och smaklig måltid //Oskar